Monumentenwandeling Eys

Vorig jaar had ik bij de VVV in Gulpen een boekje meegenomen met twee wandelingen. Vrijdag 8 februari mijn wandelschoenen aangetrokken om de monumenten wandeling in Eys te lopen.

 

De wandeling start bij de St Agathakerk. Deze Westfaalse Barok kerk stamt uit 1732. Alvorens de wandeling echt te starten, maak ik een rondje om de kerk. De  oude kruisen op de voormalige begraafplaats vallen direct in het oog.

 

De St Aghata-kerk en het voormalige kerkhof

 Vanaf de kerk lopen we langs vakwerkhuizen in verschillende materialen en stenen. Eigenlijk heb ik die huizen niet echt gefotografeerd of kunnen fotograferen. Of er lagen nog zakken die opgehaald moesten worden, stonden auto's langs de weg, of vond ik het huis niet echt bijzonder om vast te leggen. Begrijp me niet verkeerd... Ik heb echt wel genoten van de aanblikken en de diverse stijlen. Maar het zijn dingen die mij op fotografisch gebied niet geheel raken.

 

Als we na de eerste vakwerkhuizen een voetpad in lopen, valt direct het Maria-grotje in het oog. De grot is in de helling uitgekapt en eronder bevindt zich een voormalige schuilkelder, welke door de mijnwerkers gemaakt is. 

 

Naast de grot staat nog een oude grafsteen. Bijzonder om te zien hoe achter de steen de boomwortels langs de buitenzijde van helling zich in elkaar vlechten. 

Foto 1, 3 & 4:  Maria-grot, 

Foto 2:  oude grafsteen

Iets verder naast de grot voert een trap omhoog naar het IVN-gebouw. Bijzonder om te lezen dat hier voor 1732 een kerk stond en later rond 1862 een kapel.

 

Vanaf de IVN loop ik verder de heuvel op. Eigenlijk zou dit via een draaihek en langs een panorama tableau (van kunstenaar Tineke van Dien) lopen, maar beide ben ik niet tegengekomen. 

 

Via een smal pad klim ik omhoog langs de weilanden en wijngaarden. De koeien liggen rustig in de wei en ondanks de grijzige lucht zijn er prachtige vergezichten te zien.

Bij het kruisbeeld (kruising Horenspad met Horensweg) maak ik rechtsomkeer terug naar beneden.  

Foto 1: de trap met op de achtergrond het IVN-gebouw,
Foto 2 t/m 4: diverse uitzichten
Foto 5:  kruisbeeld - dit beeld is geplaatst ter vervanging van het voormalig smeedijzeren kruis.

Terug beneden voert de wandeling weer langs vakwerkhuizen en boerderijen. Via een weg vol sneeuwklokjes loop ik achter de huizen door. In de hellingen links van me werd vroeger Kunradersteen gedolven.

 

Zo kom ik weer terug in de bebouwing, langs huizen en over de Eyserbeek zet ik koers naar Kasteel Goedenrade. 

Na hier even rond gekeken te hebben, het was niet helemaal duidelijk waar je wel en niet mag komen, dus veel zal ik gemist hebben... heb ik mijn weg vervolgd om langs de spoorbrug (ZSM) en diverse vakwerkhuizen bijna aan het eind van de wandeling te komen. 

Foto 1: aan de Eyserbeek, bij de oversteek.
Foto 2 t/m 5 Impressies van Kasteel Goedenrade

 Tijdens de wandeling passeerde ik ook regelmatig kruisen. Het blijft Wonderlijk hoe een grote diversiteit aan stijlen er is. Sober, kleurrijk, groot, klein.  Als ik op de website van veldkruus kijk, zie ik dat er nog zoveel meer aan kruisen en Heilig Beelden te ontdekken is in en rond Eys. Dat wordt een plan voor een toekomstige wandeling. Nu ben ik al blij met de kruizen die ik ontdekt heb op de route. 

Een plusje vond ik dat er bij veel van de kruisen een informatie-bord hangt met achtergrondinformatie over de reden van plaatsing. 

Foto 1:  "zijn kruis ons heil" - dit kruis staat ter hoogte van de kruising van Hoge Bergpad en Kromhagerweg 
Op het bord onder het kruis staat te lezen:
" Dit kruis herinnert ons eraan dat Eys gespaard is gebleven van het oorlogsgeweld. Tevens gebeurde er op 8 juni 1944 een zwaar ongeluk waarbij 3 personen betrokken waren - Joep Vermeeren - Joep Remmel - Joep Scheijen  Het ongeluk gebeurde bij het uitslepen van bomen, die dienden voor de ondersteuning van de schuilkelder. De bomen werden getrokken door paarden. De paarden kwamen knel te zitten, waardoor de bomen losschoten en tegen de benen van de drie mannen aanzwiepte.. - Joep Vermeeren overleed op 15 juli 1944 - Joep Remmel zijn linkerbovenarm moest worden geamputeerd - Joep Scheijen brak zijn beide benen en overleed op 8 november 1944"
Foto 2-3: Heilig Hart Beeld - "Komt allen tot mij" - het beeld dateert uit 1919 en is geplaatst uit dankbaarheid dat Eys zonder slachtoffers de eerste wereldoorlog doorgekomen is. Het beeld staat ter hoogte van de kruising Kromhagerweg en Mr Dr Froweinweg
Foto 4-5: "mijn heer en mijn God" - deze staat op de Mr Dr Froweinweg ter hoogte van Kasteel Goedenrade. 
Op het bord onder het kruis staat te lezen: "Deze plaats herinnert ons aan het noodlottig ongeval van Pastoor Leonard Thomas. Het ongeluk werd veroorzaakt door een auto,hoogstwaarschijnlijk van de Amerikanen.  Pastoor Leonard Thomas, geboren te Bleyerheide in het jaar 1891,was 53 jaar oud.  De pastoor was van te voren op bezoek geweest bij de pastoor van Eys. Het ongeluk gebeurde op 5 december 1944 te Over-Eys in de bocht nabij Goedenraad."

Over de volgende 3 kruisen heb ik geen verder informatie kunnen vinden.

Foto 6:  Dit kruis staat aan de kruising van de Nijswillerpad met Op de Kamp. 
Foto 7: "luister naar hem" - deze staat waar Op de Kamp over gaat in de Hoebigerweg. 

Foto 8: "bron van liefde" - deze hangt waar de Hoebigerweg over gaat in Wezelderweg . 

 

Hier op de laatste voetstappen staat een vakwerkhuis uit eind 19de eeuw met art deco elementen en geglazuurde tegeltjes.

Enkele stappen verder staat het patronaatsgebouw en de pastorie. 

Foto 1:  vakwerkhuis met art-deco elementen
Foto 2 t/m 4: het patronaatsgebouw en de pastorie
Onder het kruis staat de tekst: "Goede God, 
moge dit kruis `gezien` worden en de betekenis ervan worden overwogen. Mogen allen die dit kruis zien zich bewust worden van de wonderbaarlijke omgang van God en  mens in Jezus Christus. .... "

 

Zo kom ik via de laatste boerderijen en huizen weer bij het startpunt van de wandeling. Aangezien het lunchtijd is, strijk ik neer bij Herberg Bie de Tantes. Mijn ervaring met dit restaurant lees je in de bijbehorende smakelijk eten blog. 

Als afsluiting nog enkele foto's van sneeuwklokjes, dennenappels, en hulst. Want ook de wonderen der natuur verdienen een momentje van aandacht.