Slenteren door Valkenburg

Straatjes in en straatjes uit. Onbekende straatjes inlopen. Straatjes meerdere keren tegenkomen. Gewoon even lekker rondwandelen, zonder vast doel. Je laten meevoeren door de stroming. Gevoelsmatig een afslag kiezen.
Om zo leuke dingen te ontdekken. 


Zo ging dit rondje door Valkenburg. Een stadje waar ik vaker kom als er een evenement is. Vroeger toen ik klein was kwamen we er ook vaker. Wat ik me nog goed herinner zijn de kaarsen die we mochten maken. De magie van het lontje dat je in het gesmolten kaarsvet mocht dopen. Eruit halen, even laten koelen om weer te dopen. Langzaam ontstaat dan zoiets prachtigs als een kaars. Om vervolgens 2 kleuren te kiezen, die jouw kaars helemaal betoverend maken door het overlopend effect.

Nostalgie... wat heerlijk om aan terug te denken

Terug uit de kinderherinneringen. We gaan een stukje slenteren door Valkenburg. 
De route is niet te beschrijven, aangezien ik kriskras rond ben gegaan. Volgens mij is er nog meer te ontdekken dan dat ik in dit uurtje heb gezien. Maar dat ga ik een keer beter georganiseerd en voorbereid doen. 

Hieronder eerst de route-video, zoals je ziet een wirwar van voetstappen.
Daarna zal ik enkele foto's delen van plekjes die mij opgevallen waren. Bekende plekken, maar ook nieuwe plekken.

Bij slenteren door een stadje, hoort een rondje rond de kerk. De kerk is een bekende blikvanger in Valkenburg. Maar door een rondje om de kerk (H.H. Nicolaas & Barbara kerk) te lopen, bleek er in de straat achter de kerk, een prachtige waterput te staan. Deze vormde een mooi doorkijkje naar het 
Aangezien ik zo bezig was met het doorkijkje, heb ik de afbeelding van de Heilige Barbara gemist op de waterput. Tijdens het afwerken van de foto's op de computer, zag ik deze pas.
Aan de andere zijde van de put zou een afbeelding van de Heilige Nicolaas staan.

De kerk H.H. Nicolaas en Barbara. In het plantsoen van de kerk staat een perroen (monumentje op een zuil) met een beeld van de Heilige Nicolaas als Bisschop. 
Als we de hoek omlopen zien we een Maria-kapel op sokkel. Dit is een exacte kopie van het Maria-kapelletje uit 1950, dat toentertijd aan de Geulbrug stond.

Waterput met op de muur van het huis een kruisbeeld ('t waor veur uuch)

Als we dan verder deze zijstraat doorlopen komen we bij de oude pastorij. Naast het kruisbeeld, is er op de zijgevel van de pastorij een beeldje van de Heilige Nicolaas te zien.
Op de doorgang naast de pastorij zien we ook weer een tegel van de Heilige Nicolaas.

Op de Maternusstraat viel mijn oog op een 18 eeuws poortje met ramkop. In een latere periode is in het nisje een Maria-beeld geplaatst. 

Een klein stukje verder was er een etalage van treasure trove te zien met Heilige beelden. 
Ik weet niet waarom, maar de etalages hebben altijd een aantrekkingskracht op me. 

We hebben nog niet alles ontdekt in het straatje. Een paar stappen verder hing het uithangbord van Hotel Hulsman. Het wapen van Valkenburg omgeven met valken.

Nog een laatste uitstapje naar de Sint Pieterstraat. Hier ligt de O.L.Vrouw van Altijddurende bijstand kerk. De kerk was helaas niet bereikbaar door werkzaamheden. Maar de klokstoel met het kruis erboven, blijft toch een mooie blikvanger.

Er valt nog zoveel meer te ontdekken in Valkenburg. 
Nu met het schrijven van deze tekst, ben ik op een website met interessante routes in Valkenburg gestuit.

(Heilige Huizen Valkenburg)  

Jullie zullen me daarom nog wel vaker terug gaan vinden in Valkenburg om deze stad geheel te ontdekken.

Reactie schrijven

Commentaren: 0